Szkoła Integracyjna w Szalejowie Górnym

Idź do spisu treści

Menu główne

Propozycje czytelnicze

Biblioteka

2016/2017

 
 

mgr Tamara Dziurhaluk
n-l bibliotekarz poleca:  „Winnetou” t.1 Karola May'a

         Bohater powieści, młody Niemiec, pracuje jako nauczyciel domowy, później jako geometa mierzący ziemię pod budowę torów kolejowych dla „ognistego konia”, prowadzących na zachodnie krańce Ameryki Pn.
         Przeżywa tam mnóstwo przygód, poznaje westmanów, z którymi się zaprzyjaźnia. Sam Howkens nazywa go „Greenhorn” dosł. zielony róg, ale w domyśle oznacza żółtodzioba. Nasz bohater jednak świetnie sobie poczyna na Dzikim Zachodzie i otrzymuje przydomek Old Shatterhand- Grzmocąca Pięść. Powalił najsilniejszych w uczciwej walce, pokonał niedźwiedzia, zabił bizona oraz nożownika z plemienia Kiowów.
         Ważnym momentem było spotkanie z wodzem plemienia Apaczów Inczo-Czuną i jego synem Winnetou, z którym Old Shatterhand się zaprzyjaźnia i wspólnie podejmują wiele działań.
         W powieści autor opisał życie i obyczaje Indian oraz zachowania białych, którzy z chciwości wypychają rdzennych mieszkańców Ameryki,  dopuszczają się grabieży, a nawet mordują wielu. Poznajemy umiejętności myśliwskie, jeździeckie i wojenne Indian oraz ich zwyczaje pogrzebowe, a także niektóre obrzędy religijne.

         Akcja powieści (westernu) toczy się szybko, nie ma nudy, bardzo ciekawa -  polecam.

04.05.2017r.




Emilka Tracz, uczennica kl.IV „b”
poleca:  „Star wars. Imperium kontratakuje” Adama Gidwitza


         Jeśli lubisz walki i kosmiczne bitwy jest to książka idealna dla Ciebie. Jeżeli nie i tak może Ci się spodobać.
        Wyobraź sobie, że nazywasz się Luke Skywalker i jako on przeżywasz różne przygody i spotkania z ciemną stroną mocy. Po wojnie stoczonej z imperium wraz z droidem R2- D2 wyruszasz na inną planetę. Tam spotykasz Yodę, który jest Twym nauczycielem.
       Polecam Ci przeczytanie tej książki, bo możesz przeżyć różne przygody i wiele się nauczyć.



mgr Jadwiga Kapłan-Majtka
nauczycielka wspomagająca poleca:
Kradzione róże”- Anny Łaciny

         Polecam wszystkim książkę Anny Łaciny pt. „Kradzione róże”- powieść nie tylko dla nastolatków, ale dla starszych też.
         Bohaterkami są dwie siostry Róża i Jaśmina. Historia obejmuje kilka wakacyjnych dni. Starsza Jaśmina wyrusza wraz z przyjaciółmi do wspaniałej, pełnej tajemniczych miejsc i zapierających dech w piersi krajobrazów Grecji, natomiast młodsza Róża , która jest w klasie maturalnej wyrusza sama na pieszą pielgrzymkę do Częstochowy. Niespodziewanie poznaje Ariela, który…
         Bardzo podobała mi się ta książka, gdyż trzyma w napięciu do samego końca. Historia sióstr uczy nas, że nie zawsze warto zaufać nowo poznanej osobie oraz, że rodzice są naszymi najlepszymi przyjaciółmi i pomogą nam nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Wyjeżdżając na wakacje należy zastanowić się gdzie i z kim je spędzimy aby ten czas zapisał się w naszej pamięci jako pięknie i mile spędzony.



mgr Tamara Dziurhaluk
n-l bibliotekarz poleca:
Rupieciarnia na końcu świataAgaty Mańczyk

         16-letnia Maryla , po rozwodzie rodziców, musi przenieść się z Warszawy do rodzinnej miejscowości matki-Tomaszowa. Dziewczyna,  zmuszona zostawić swoją szkołę, przyjaciół, ulubione miejsca, źle się czuje w nowym miejscu.  Nie zna tu nikogo, nawet swojej babci i prababci, z którymi ma mieszkać. Z czasem jednak poznaje  miejscową społeczność, kolegów szkolnych, nauczycieli, dawne koleżanki mamy ze szkoły, rówieśniczki babci. Zaprzyjaźnia się z Nobim i Kają, poznaje sekrety rodzinne, jednoczy skłóconych ze sobą osoby.
         Autorka stworzyła wzruszającą opowieść o miłości i przebaczeniu, wprowadziła wątki detektywistyczne. Całość czyta się jednym tchem.
         Zachęcam, zapraszam do biblioteki.
         26.02.2017r.



mgr Ewelina Strąk - nauczycielka, poleca :   


         Greta, Pola, Gutek i Nikodem-n czwórka zbuntowanych nastolatków- spędzają wakacje nad polskim morzem. Oczywiście już od kilkunastu dni nieprzerwanie pada deszcz… Nuda sprawi, ze wszyscy wplączą się w niezwykłą przygodę. Przy okazji zadrą z gangsterami, miejscowymi i z kim się da. Nawiążą też przyjaźnie i przeżyją pierwsze zauroczenia… Zrozumieją co tak naprawdę w życiu się liczy.




mgr Tamara Dziurhaluk- nauczyciel- bibliotekarz poleca:
Wychowanie przez czytanie Ireny Koźmińskiej i Elżbiety Olszewskiej

         Niezwykle wartościowa książka wskazująca rodzicom i opiekunom jak wielką wartość ma czytanie małym dzieciom, przyzwyczajenie do książek i polubienie zatapiania się w lekturze. Praktyczne rady zawarte w tej publikacji pomogą dorosłym w wychowaniu dzieci na czytelników-ludzi wykształconych, dobrych i szczęśliwych, którzy żyją nie tylko lepiej i ciekawiej, ale nawet dłużej.
         „Czytanie to najskuteczniejszy i najtańszy sposób budowania zasobów wewnętrznych dziecka.”
         Te zasoby wewnętrzne to: poczucie własnej wartości, empatia, sprawność językowa, umiejętność myślenia, zdolność koncentracji, swoboda komunikowania się. Wspólne czytanie rodzi też więź emocjonalną pomiędzy dzieckiem a rodzicem.



Wiktoria Bernagiewicz uczennica klasy VI poleca serię:
pt. „Dzienniki  Niki”  Rachel Renee Russell


         Niki idzie do nowej szkoły. Kogo tam pozna? Na początek kogoś nieznośnego i kogoś przystojnego …..  „Nie tylko o szkole”.
         Po czym poznać , że Twoja sympatia Cię lubi: chce iść z Tobą na najważniejszy bal w roku…. „Niki podrywaczka”.
         Droga Niki do sławy: pojedynek z primadonną, kłótnia z przyjaciółkami…”Chcę zostać gwiazdą”.
         Droga panno Ja Wiem Lepiej- ekspertka od zakupoholizmu, moja arcyrywalka chyba rozsiewa o mnie plotki…. „Ja wiem lepiej”.
                                                       


Paulina Górska uczennica kl. V”a” poleca:
Dziadek i niedźwiadek”- Łukasza Wierzbickiego

         Ciekawa opowieść oparta na prawdziwej historii  niedźwiedzia Wojtka, szeregowego w armii gen.Wł.Andersa. Armia polska opuszczając teren ZSRR w 1942 r. po drodze kupiła wygłodniałego , małego niedźwiadka. Zwierzę stało się ulubioną maskotką wszystkich żołnierzy. Z czasem Wojtek naśladując ludzi wykonywał wiele prac, np. pomagał w przeładunku broni.  Wojtkowi przyznano stopień szeregowego, głównie po to aby otrzymywał racje żywnościowe.  Przeczytajcie tę książkę koniecznie, bo historia Wojtka jest bardzo ciekawa.

Tekst: Tamara Dziurhaluk

mgr Gabriela Michalska
Nauczycielka kl. I-III poleca:    „ Wszystko, tylko nie mięta Ewy Nowak

          Ostatnio przeczytałam kilka książek z naszej biblioteki. Jedną z nich była „Wszystko, tylko nie mięta” Ewy Nowak. Autorka opisuje perypetie oryginalnej rodziny Gwidoszów. Na pierwszy plany wysuwa się historia Kuby- najstarszego syna Joanny i Mariusza. Chłopiec jest szkolnym przystojniakiem, ma duże powodzenie wśród koleżanek. Nagle poznaje niepełnosprawną dziewczynę. Jeżeli chcecie wiedzieć co było dalej, zachęcam do przeczytania tej książki.

mgr Lucyna Babińska
nauczycielka języka polskiego
poleca:


         Wyobraź sobie, że tuż obok Twojego domu lub za twoim domem, w lesie,  może rozciągać się niezwykła kraina. Kraina, która jest schronieniem dla nieprawdopodobnych, baśniowych istot, zarówno tych dobrych i pięknych, jak i tych okrutnych strasznych i złych.
         Jak szukać tej krainy? Swoje poszukiwania rozpocznij od spotkania z książką Brandona Mull
a „Baśniobór”.
         Główni bohaterowie rodzeństwo, Kendra i Seth mają okazję trafić w pobliże takiego niezwykłego miejsca. Trafiają do domu mało znanych dziadków. Para staruszków okazuje się być strażnikami tajemnej krainy, domu satyrów i nimf, rezerwatu mitologicznych, legendarnych i baśniowych istot.
         W mrokach puszczy czai się niebezpieczeństwo, dodatkowo okazuje się, że babcia zniknęła w niezwykłych okolicznościach a dziadek nie kwapi się wnukom powiedzieć prawdy. Mimo przestróg dziadka, rodzeństwo, jak to dzieci, wpadają w niezłe tarapaty. Przez wróżki ale i dzięki nim wszystko kończy się … czy dobrze?
         Koniecznie przeczytaj. Ja przeczytałam pierwszy tom i … przepadłam. Ciągle mi mało, więc co rusz siadam z książką w ręku i przenoszę się do pięknej, kolorowej, fantastycznej krainy.
         Ty też spróbuj!


Wiktoria Bernagiewicz uczennica klasy VI poleca powieść:
pt.
Dzika jabłoń  Anny Łaciny

         Główną bohaterką książki jest nastoletnia Wiktoria. Dziewczyna ma chłopaka, który był z nią w kontakcie, aż do Sylwestra, którego Wiktoria spędziła sama. Dlaczego? Przeczytajcie tę książkę bo jest naprawdę świetna.

Polecam powieść Ch.Dickens`a „Oliver Twist”. Jest to historia życia chłopca, którego mama zmarła przy porodzie, a tata nie żył już wcześniej. Od niemowlęctwa był sam, pozbawiony ciepła rodzinnego, przytulania, bezpieczeństwa. Przebywał w sierocińcu, często w chłodzie, niedożywiony, czasem bity. Jak potoczyły się jego losy? Przeczytajcie tę książkę, jest bardzo ciekawa i uzmysławia nam jakie jest życie dzieci samotnych.

Polecam
Tamara Dziurhaluk
n-l bibliotekarz


2015/2016


Tamara Dziurhaluk
,  
nauczyciel-bibliotekarz poleca:

Nicolas Carr „
Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg?”

         Autor książki jest absolwentem Harwardu, pracował jako redaktor prestiżowego magazynu biznesowego Harward Business Review, obecnie zajmuje się publicystyką i badaniem wpływu sieci na mózg. Wydał kilka książek na ten temat. Współpracuje z pismami: New York Times, Atlantic, New Republic, Wired.
         Polecam tę książkę szczególnie rodzicom i nauczycielom, ponieważ wiedza w niej zawarta jest niezwykle potrzebna osobom zajmującym się wychowywaniem i edukowaniem dzieci. Zaletą książki jest nie tylko istota treści ale również styl pisarski. Jej lektura stanowi ucztę intelektualną dla czytelnika.

Najistotniejsze wnioski:

  • W sieci jednocześnie podaje się wiele różnych, często nie powiązanych ze sobą , informacji- internauta przetwarza w krótkim czasie mnóstwo wiadomości, zdawkowo, czyta tytuły, klika kolejne linki, średnio przebywa ok.4 sek.na jednej stronie- takie „żonglowanie” informacjami powoduje chaos w mózgu oraz jest przyczyną zaburzeń koncentracji i kontemplacji, tak powszechnych obecnie wśród dzieci

  • Systematyczny internauta zaczyna mieć problem ze skupieniem uwagi na dłuższych tekstach, nie potrafi „zanurzyć się w lekturze”, książka zaczyna go nudzić, błądzi myślami, nie przeżywa treści

  • Potrzeba korzystania z sieci obecnie jest bezdyskusyjna, jednak problemem staje się to, że już nie człowiek decyduje ile czasu spędzi przed komputerem, lecz system pochłania internautę, pokazuje ciekawostki, w które klika, i kolejne…nagle okazuje się, że usiadł do komputera na 15 min. a minęły 2 godziny itd.

  • Internet kształtuje naszą osobowość, upodobania, sposób korzystania z informacji, podsuwa to co w sieci zaplanowano, steruje człowiekiem

  • Papierowe stronice książek , zadrukowane czarnym tuszem , nie rozpraszają, sprzyjają cichej kontemplacji, przeżywaniu, tworzeniu emocji, obrazów w wyobraźni, spokojnemu przyswajaniu informacji, które mają czas na przeniknięcie z pamięci roboczej do długotrwałej, doskonalą pamięć

  • „To czym piszemy, odgrywa pewną rolę w sposobie formowania się naszych myśli”- stwierdził niemiecki filozof Nietzsche, gdy zaczął korzystać z maszyny do pisania. Okazało się, że formułował zadnia krótsze, bardziej precyzyjne, pozbawione subtelnej, intelektualnej fantazji.

  • „Kiedy jakieś doświadczenie się powtarza, połączenia synaptyczne między neuronami wzmacniają się i mnożą…”- ciągłe klikanie w Internecie tworzy nowe przyzwyczajenie umysłu, nie możemy się obejść bez częstego sprawdzania poczty elektronicznej, facebooka, wiadomości w przeglądarkach itp.

  • Zamiana łopaty na koparkę, zwiększa wydajność pracy, ale mięśnie pracownika wiodczeją- tak dzieje się z naszym mózgiem gdy zamiast wykonywać pracę intelektualną, korzystamy ze sprzętu, który za nas wszystko pamięta, odnajdzie wszelkie potrzebne informacje w kilkuzdaniowej wersji, pokaże dodatkowe linki…

  • „(…) jesteśmy ludźmi(…) dzięki temu  co jest w nas niewyliczalne- dzięki powiązaniom między umysłem a ciałem, dzięki doświadczeniom, które składają się na naszą pamięć i sposób myślenia, dzięki zdolności do przeżywania emocji i okazywania empatii. Przywiązując się coraz mocniej do komputerów (…) zaczniemy tracić ludzkie oblicze i poświęcać te właściwości, które odróżniają nas od maszyn.”

  • „ (…) jeżeli nasz mózg zostanie przeciążony różnymi bodźcami płynącymi z Internetu, może na tym ucierpieć nasza zdolność uczenia się. Większa liczba informacji może się przekładać na uboższą wiedzę. (…)”

  • Mózg potrzebuje wyciszenia, odpoczynku- kto ma kłopoty ze snem, ma kłopoty z pamięcią.

  • Eksperymenty pokazały, że ciągłe rozproszenie umysłu, nadmiar bodźców zmniejszają stopień przeżywania najsubtelniejszych uczuć empatii, współczucia, radości.

                                                                                                                                            
Polecam !!!




Tamara Dziurhaluk, n-l bibliotekarz poleca:

Marcin Bruczkowski „Bezsenność w Tokio

Powieść podróżnicza, zawiera wspomnienia i obserwacje z 10-letniego pobytu autora w Japonii.

  • Japończycy często wymieniają sprzęt RTV, np. co 2 lata. Używany wystawiają zapakowany w kartony na ulicę. Jeśli ktoś chce może wziąć to dla siebie. Jest on przeważnie w idealnym stanie.

  • W wielu mieszkaniach nie ma łazienki, lokatorzy korzystają z łaźni publicznych. W budynkach wielo-mieszkaniowach WC jest wspólne.

  • Mieszkania w Tokio są b.drogie i dlatego b.małe. Rodzina 4-osobowa ma mieszkanie o powierzchni 17m2- pokój dla 2 dzieci ma 7 m2, pokój dzienny z aneksem kuchennych, w którym śpią rodzice-10m2.

  • Japończycy są wyjątkowo uprzejmi i gościnni, nawet dla nieznajomych,

  • Ciężkie przedmioty stawia się nisko , aby kogoś nie przygniotły podczas częstych trzęsień ziemi.

  • Ryby jada się prawie surowe, pije się dużo zielonej herbaty.

  • Hotele kapsułowe i szkoły karate podobno są, ale autor ich przez 10 lat nigdzie nie widział.

  • W TV są tylko 2 kanały , a pokazywane filmy są „filtrowane”- nie pokazuje się nieprzyzwoitych scen.

         
Zachęcam do przeczytania tej książki, gdyż możemy się z niej wiele dowiedzieć.




Tamara  Dziurhaluk,  nauczyciel-bibliotekarz poleca:


„T E L E O G Ł U P I A N I E” – Michaela Desmurget`a


         Autor książki jest doktorem neurobiologii. Kształcił się na kilku największych amerykańskich uczelniach, obecnie piastuje stanowisko dyrektora naukowego we francuskim Narodowym Instytucie Zdrowia i Badań Medycznych (INSERM). Dokonał naukowego rozpoznania tematu: wpływ telewizji na nasze życie, rozwój dzieci, postawy społeczne, stan emocjonalny itp. Oto kilka wniosków:

  • Wyniki testów od 20 lat pokazują obniżenie poziomu w zakresie ortografii, czytania ze zrozumieniem, umiejętności matematycznych i logicznego myślenia.


  • TV jest źródłem lenistwa, jest złodziejem czasu, stanowi przyczynę izolacji społecznej.


Czytaj więcej w zakładce:
Biblioteka- wiadomości



Wojtek  Miler , uczeń  kl.III   

                     Zachęcam do przeczytania książki pt. „ Harry Potter” napisanej przez angielską pisarkę J.K.Rowling. Jest to historia chłopca, który się dowiedział, że jest czarodziejem. Harry próbuje zabić złego czarnoksiężnika lorda Voldemort`a, ale żeby go pokonać musi najpierw zabić coś, co się nazywa horklux przedmiot, w którym można ukryć cząstkę własnej duszy. Nawet gdy ciało zostanie zabite, to cząstka duszy nadal żyje na ziemi dzięki horkluksowi.
Harry chodzi do szkoły czarodziejów. Mieszka w internacie z innymi uczniami, przeżywa wiele przygód, lata na miotle grając w Quiddich i odkrywa różne zakamarki budynków. Koniecznie przeczytajcie. Na końcu w 7 części będzie niespodzianka.



Iga  Soroka , uczennica kl.V  

                     Zapraszam do przeczytania książki pt. „ Klara i jej nowy koń” . Książka opowiada o dziewczynie, która miała konie. Jednego z nich musiała sprzedać ponieważ był dla niej za mały. Koń maił na imię Star. Klara bardzo cierpiała i tęskniła za Starem. Nie wierzyła, że może mieć jeszcze konia , którego zdoła tak pokochać jak tego. Miesiąc później kupiła klacz Indrę. Przeczytajcie jak dalej potoczyły się losy Klary i jej ulubionych zwierząt.



Monika Smolak , uczennica kl.III „b”

         Opowiem Wam historię o „Małej Lottcie i reniferach”.
Żyła sobie mała dziewczynka o imieniu Lotta. Bardzo kochała renifery. Któregoś dnia pojechała do rodziny na urodziny prababci, która w zagrodzie trzymała dwa renifery. Przyjęcie urodzinowe trwało długo, do późnej nocy. I chociaż wszyscy się świetnie bawili,  to zmęczona Lotta zasnęła… i wtedy stało się coś zaskakującego -  jeżeli chcecie poznać jej przygody to wypożyczcie w naszej bibliotece tę książkę. Jest świetna. Polecam.



Krzyś  Filarowski ,   uczeń kl.V  

         Zachęcam do przeczytania książki pt. „ Dziennik cwaniaczka” . Książka opowiada o zabawnych przygodach pewnego gimnazjalisty Grega Heffley`a.
Bohater boryka się codziennie z życiowymi problemami typowymi dla dorastających chłopców. Każdy tom serii opowiada o innych rodzajach problemów nastolatków. Jest to książka dla dzieci, które lubią czytać…. a zwłaszcza dla tych które nie lubią, bo czyta się ją wyjątkowo szybko.



Hania  Tracz , uczennica kl.III „b”  

         Niedawno czytałam książkę z serii ”Magiczny piesek” pt. „Zakręcony ogon” autorki Sue Bentley. Książka opowiada o przygodach Burzy, na którego stado napadł zły wilk Cień. Wilk zabił braci i ojca Burz,y i zranił matkę. Burza, mały szczeniak, musiał uciec do świata ludzi. Zapoznał się tam z dziewczynką o imieniu Krysia. Bardzo się polubili, a piesek nawet chodził z nią do szkoły.    Zachęcam do przeczytania tej książki .



Konrad Paździorko ,   uczeń kl.V  

         „Magiczne drzewo” to seria książek Andrzeja Maleszki (7). Wszystkie części są bardzo ciekawe, wciągające, pełne przygód, szybko się je czyta. Nie ma potrzeby czytania w określonej kolejności, ponieważ każdy tom jest całością zamkniętą, odrębną. Można też obejrzeć film nakręcony na podstawie „Czerwonego krzesła”. Polecam tę serię wszystkim uczniom naszej szkoły.



Kaja  Longawa,   uczennica kl.V  

         Zachęcam do przeczytania książki pt. „ Uroczysko” autorstwa Colina Meloy`a. Jest to historia nastoletniej Prudencji i jej przyjaciela Kurta. Wszystko zaczyna się od porwania młodszego brata Duni- Maksa przez…kruki! Prudencja wyrusza do tajemniczego lasu, by odnaleźć Maksa. W czasie wędrówki przeżywa  wiele przygód-  śmiesznych i niebezpiecznych.



Amelka Lutosławska , uczennica kl.V  


         Zachęcam do przeczytania książki pt. „ Amelia i Kuba” autorstwa Rafała Kosika ponieważ według mnie to bardzo interesująca książka. Narrator opowiada w niej o nawiedzonym, nowym apartamentowcu, do którego dopiero zaczynają się wprowadzać mieszkańcy. Amelia i Kuba muszą naprawić to co zepsuli dorośli. Pomagać im będzie ich młodsze rodzeństwo : superinteligentny, dziewięcioletni brat Amelii i szalona siostra Kuby. Wspólnie przeżyją wiele ciekawych przygód i spotkają duchy………


Emilka Tracz, uczennica kl. III „b”

         Na wakacjach przeczytałam serię książek pt. „Klara Hokus” Ruth Symes. Książki opowiadają o czarowniczce, która myślała, że jest zwyczajną dziewczynką. Dopiero gdy znalazła dom na Magicznym Zaułku, odkryła kim jest naprawdę. Poznała dużo osób z Magicznego Zaułka. Co sobotę uczyła się czarów. Na urodziny dostała miotłę chociaż spodziewała się, że dostanie grymuar, czyli pamiętnik i księgę czarów w jednym.
         Książki o Klarze Hokus są bardzo ciekawe i wciągające. Zachęcam wszystkich do ich przeczytania.

Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego