Szkoła Integracyjna w Szalejowie Górnym

Idź do spisu treści

Menu główne

Wiadomości

Biblioteka
 
 

"O listopadowy liść Adamajtisa"


         Dnia 15 listopada 2017 r. odbył się po raz kolejny międzygminny konkurs recytatorski poezji patriotycznej "O listopadowy liść Adamajtisa". Naszą szkołę w kategorii uczniów klas I-III reprezentowały : Hania Prusak, Natalia Wawryka, Karolina Zawadzka i Wiktoria Adamczyk, natomiast w kategorii klas IV-VI wystąpiły: Hania Tracz, Monika Smolak, Nicola Zawadzka, Emilia Tracz, Emilka Strychaniecka, Kornelia Rogóż, Patrycja Szajter, Zosia Kołtun.
         
Wszystkie nasze dziewczynki pięknie prezentowały wiersze o Polsce. Poziom konkursu był bardzo wysoki i jury nie miało łatwego zadania aby nagrodzić tylko 4 najlepsze recytacje, zwłaszcza przy tak dużej liczbie uczestników ze szkół naszej i sąsiednich gmin. Cieszymy się z sukcesu Wiktorii Adamczyk, która zajęła w swojej kategorii III miejsce. Składamy szczere gratulacje naszym zdolnym recytatorkom.

mgr Tamara Dziurhaluk
nauczyciel bibliotekarz




Kartki z życzeniami dla Kresowian.


         W tym miesiącu uczniowie naszej Szkoły wykonali kartki z życzeniami dla Kresowian. Przekazaliśmy je do Biblioteki Publicznej Gminy Kłodzko w Ołdrzychowicach. Pani Dyrektor Mariola Huzar wybrała najpiękniejsze z nich, w ramach konkursu plastycznego, a wszystkie rozdała naszym Rodakom z Kresów podczas uroczystego spotkania, które odbyło się dnia 29.10.2017r. w Gimnazjum Gminnym im.Wł.Reymonta w Kłodzku (obecnie Szkoła Podstawowa). Jesteśmy dumni z naszych uczniów, którzy chętnie wzięli udział w tej pięknej akcji i szczególnie gratulujemy wyróżnionemu Michałowi Kąskowi.



"Mój ulubiony bohater literatury dziecięcej"          


         Dnia 20 października jury w składzie: P.Michał Fabijański i P.Tamara Dziurhaluk wybrało najlepsze prace wykonane przez uczniów klas I-III do konkursu plastycznego organizowanego przez nauczycielkę-bibliotekarkę P.Tamarę Dziurhaluk pt. "Mój ulubiony bohater literatury dziecięcej".
         
W konkursie wzięło udział 25 dzieci, prace zostały wykonane starannie i wszystkie są bardzo piękne.
Gratulujemy uczestnikom i szczególnie zwycięzcom:


I m-ce: Amelka Pinkiewicz kl.I "b"
II m-ce: Franek Polikowski kl. I 'b"
III m-ce: Małgosia Hanusiewicz kl. III "a"
wyróżnienia: Jakub Stopka, Franek Świerczewski i Jan Polikowski




Konkurs międzyszkolny pt. "Wiersze, które dzieci kochają"


         Dnia 11 kwietnia 2017r. w naszej Szkole odbyła się szósta edycja konkursu międzyszkolnego (gminnego) pt. "Wiersze, które dzieci kochają" dla uczniów klas 0-III. Organizatorką konkursu jest Pani Tamara Dziurhaluk nauczycielka-bibliotekarka. Do udziału zgłoszeni zostali uczniowie z następujących placówek: SP w Wojborzu, PG w Szalejowie Dolnym, PG w Bierkowicach, SP w Jaszkowej, SI w Szalejowie Górnym oraz SP w Żelaźnie. Wszystkie dzieci były pięknie przygotowane, odświętnie ubrane i bardzo przeżywały swój występ. Jak zawsze wybór najlepszych przysporzył jury wiele kłopotu, ponieważ wszystkie recytacje były na bardzo wysokim poziomie. Świetny też był dobór tekstów, za co szczególnie należy podziękować rodzicom i nauczycielom.

W kategorii klas 0-I zwyciężyli:

  • miejsce I -  Adrian Izdebski - PG w Szalejowie Dolnym

  • miejsce II- Karolina Zawadzka - SI w Szalejowie Górnym

  • miejsce III- Marika Kościółek - PG w Bierkowicach

  • wyróżnienie - Martyna Górska - SP w Wojborzu


W kategorii klas II-III:

  • miejsce I - Patrycja Szajter - SI w Szalejowie Górnym

  • miejsce II - Martyna Bojko - SP w Wojborzu

  • miejsce III - Tymoteusz Bartlewski - SP w Żelaźnie

  • wyróżnienie - Maja Gruszka- SI w Szalejowie Górnym


Wszystkim uczestnikom gratulujemy i zapraszamy za rok.


tekst i zdjęcie:
mgr Tamara Dziurhaluk
n-l bibliotekarz




Spotkanie autorskie z pisarką .....


         W dniu 06.02.2017r. w Bibliotece Publicznej w Szalejowie Górnym odbyło się spotkanie autorskie z pisarką Agnieszką Gil. Organizatorem spotkania była Pani Mariola Huzar Dyrektor Biblioteki Gminy Kłodzko oraz Pani Monika Fedak prowadząca oddział biblioteki w Szalejowie Górnym. Uczniowie naszej szkoły ze starszych klas mieli zaszczyt i przyjemność w tym spotkaniu uczestniczyć wraz z nauczycielką-bibliotekarką Panią Tamarą Dziurhaluk oraz z Paniami Dorotą Bobulą i Marleną Wielgosz-Franczuk.
         
Pani Agnieszka Gil rozpoczęła swoją przygodę z pisaniem od bajki, którą napisała aby uczestniczyć w konkursie. Debiut okazał się udany. Autorka postanowiła napisać powieść dla młodzieży, i tak w roku 2008 ukazała się książka "Dziki szczaw"  dotycząca różnic środowiskowych młodzieży pochodzącej z dużych miast a pochodzącej z wiosek, z wątkiem pierwszej miłości. W 2012 r. wydano kolejną powieść Agnieszki Gil zatytułowaną "Herbata z jaśminem", której główna bohaterka 17-letnia Kura-Martyna, mieszkanka Wrocławia przeżywa trudne sytuacje związane z problemem alkoholowym istniejącym w jej domu. Potrafi jednak odnaleźć przyjazne osoby, uczuciowych kolegów, którzy pomagają jej wyrwać się z tej sytuacji. Ostatnio powieściopisarka wydała książkę dla dorosłych pt."Układ nerwowy" traktującą o pomocy jaką mogą uzyskać rodziny alkoholików.
         
W czasie spotkania Pani Agnieszka opowiadała o tym jak wygląda cały proces pisania książki, skąd czerpie pomysły, gdzie poszukuje inspiracji. Opowiadała też o swoim życiu, w którym udało jej się spełnić marzenia związane z pisaniem i życiem rodzinnym.
         
Uczniowie zadawali wiele pytań, byli zachwyceni spotkaniem, ciekawymi historiami i na pewno zachęceni do rozwijania swoich pasji czytelniczych.


mgr Tamara Dziurhaluk
n-l bibliotekarz





Irena Koźmińska i Elżbieta Olszewska
„Wychowanie przez czytanie”


  • W 2008 r. prawie 70% Polaków nie przeczytało ani jednej książki, zmniejsza się też liczba aktywnych czytelników, czyli osób które przeczytały co najmniej 6 książek w ciągu roku.

  • Korzystanie z Internetu i TV jest czasochłonne, reklamy zachęcają do kupowania. Aby to wszystko zdobyć coraz więcej pracujemy, rodzice na wiele godzin znikają z domu, niektórzy na tygodnie, miesiące, lata… Chcemy być ciągle młodzi, korzystać z życia, bawić się, samodoskonalić- powierzamy więc opiekę nad dziećmi „podwykonawcom”- elektronicznym mediom lub zastępczym opiekunom w domu, a poza nim , żłobkom, przedszkolom, szkołom, świetlicom. Fundujemy dzieciom traumatyczne zmiany w życiu rodzinnym: rozwody oraz wyjazdy rodziców za granicę. Efekty, które wszyscy dostrzegają to: uczniowie są coraz bardziej rozkojarzeni, mają problemy z koncentracją, są zagrożeni niedostosowaniem społecznym, pozbawieni wyobraźni i empatii, bardziej agresywni, posługują się wąskim słownictwem i mają  problemy logopedyczne.

  • Wg badań przeprowadzonych w USA dzieci pozbawione czasu i osobistego zaangażowania rodziców mają niskie  poczucie własnej wartości, są szczególnie zagrożone zaburzeniami emocjonalnymi, podatne na złe wpływy, apatyczne lub agresywne, często cierpią na depresję (dawniej chorobę dorosłych), mają problemy w szkole, przedwcześnie rozpoczynają życie seksualne, są kandydatami na narkomanów i młodocianych przestępców.

  • W naszej kulturze, w której obywatele są zdrowsi i zamożniejsi niż kiedykolwiek w historii, dzieci z roku na rok stają się bardziej nieszczęśliwe. Od samotnych, markotnych i niezadowolonych po depresyjne i dysfunkcyjne.  

  • Wyrasta pokolenie roszczeniowe, niedouczone, niewychowane i gniewne.

  • Jednym ze źródeł poczucia niskiej wartości jest nieobecność ojców w życiu dzieci.

  • W XXIw. wyrasta obok nas pokolenie analfabetów!!!


Jak zapobiec tym problemom?
Czytaj głośno  dziecku  minimum 20 min.- codziennie!!!


  • Czytanie dzieciom od urodzenia jest najprostszym, najtańszym i przynoszącym najwięcej pozytywnych efektów sposobem na wychowanie wrażliwych emocjonalnie i inteligentnych dzieci.

  • Czytanie jest  jednym z najpotężniejszych czynników rozwoju dziecka i zarazem profilaktyką niepożądanych zachowań.

  • Czytanie rozwija język, pamięć i wyobraźnię, uczy myślenia i koncentracji, wzbogaca wiedzę, rozbudza zainteresowania. Czytanie buduje więź pomiędzy rodzicem a dzieckiem, wzmacnia jego samouznanie, poprawia kondycję psychiczną, umysłową i moralną.

  • Czytanie sprawi, że dziecko będzie rozumiało kierowane do niego, w mowie i piśmie, polecenia, będzie potrafiło prowadzić rozmowę, precyzyjnie formułować swoje myśli, analizować i dokonywać wyborów.

  • Pamiętaj: najważniejsze dla rozwoju są pierwsze lata życia. W chwili narodzin mózg jest przystosowany do osiągania geniuszu i zachowuje swe ogromne zdolności do ok. szóstego roku życia. Od zaangażowania rodzica zależy czy te możliwości zostaną wykorzystane czy zaprzepaszczone.

  • Najcenniejszym efektem jaki można osiągnąć poprzez codzienne  czytanie dziecku jest postawa życiowa cechująca się wiarą w siebie, optymizmem, otwartością,  życzliwością i chęcią poznawania świata.

  • Czytając wartościową lekturę uczymy się: szacunku w relacjach międzyludzkich, akceptacji odmienności, kultury bycia, rozwiązywania problemów życiowych.

  • Żaden materialny prezent nie zastąpi wspólnych chwil i pięknych uczuć, które wyzwala lektura oraz towarzyszące jej rozmowy i zabawy. Kształtuje się wtedy radosna osobowość.

  • Dziecko, któremu rodzic czyta czuje się ważne i kochane, buduje wewnętrzną siłę i wiarę w siebie.

  • Wizytówką człowieka jest język, którym się posługuje- używanie bogatego, pięknego słownictwa z poprawną fleksją i składnią, logiczne, jasne wypowiedzi można to osiągnąć dzięki czytaniu.

  • Rodzice, którzy mało rozmawiają i mało czytają swoim dzieciom przyczyniają się do upośledzenia ich języka             i ograniczają  możliwości społeczne i zawodowe swoich pociech w dorosłym życiu.

  • Nauczyciel nie jest w stanie nadrobić zaległości językowych dziecka z domu, ponieważ najlepsze lata z punktu widzenia językowej chłonności ma ono już za sobą.

  • „Lekarstwem” na brak elokwencji jest czytanie. Jeśli nie wiesz o czym mówić to czytaj głośno książkę.

  • Czytanie dzieciom wyrabia u nich koncentrację, ćwiczy pamięć, przygotowuje do samodzielnego czytania.Sukces edukacyjny i zawodowy dziecka zależy od liczby słów na godzinę, jakie słyszą w pierwszych dwóch latach życia, z włączaniem tzw. kodu abstrakcyjnego czyli pojęć zbyt trudnych dla tak małego dziecka.

  • Dziecko, któremu rodzic czyta od niemowlęctwa jest dużo lepiej wyposażony intelektualnie od dziecka telewizyjno-komputerowego. Różnice te pogłębiają się z każdym rokiem.

  • Wybierajmy książki promujące optymizm, pozytywny stosunek do świata, wiarę w siebie, właściwe postawy moralne, rozwijające dobry smak i poczucie humoru, pokazujące jak rozwiązywać problemy życiowe z sukcesem.

  • W szkołach i przedszkolach, w których wprowadzono program codziennego, głośnego czytania odnotowano wzrost umiejętności dydaktycznych na wszystkich poziomach, zmniejszenie poziomu agresji uczniów, wyciszenie w zachowaniu, wzmocnienie więzi między nauczycielami a uczniami, poprawę poczucia własnej wartości, wzrost czytelnictwa.

  • Im starsze dziecko tym rozmowa staje się ważniejsza, książka bywa pretekstem ale także pomostem do niej. Lektura staje się formą wspólnoty, a gdy nie wiemy o czym rozmawiać książka dostarcza tematu.

  • W Indiach gdzie autorki obserwowały niewiarygodną wprost biedę, życie rodzinne i społeczne jest intensywne, dzieci żyją w ciągłym kontakcie z dorosłymi i są dzięki temu zdrowe emocjonalnie. Nie widać u nich cynizmu, arogancji, zniechęcenia, nudy tak często malujących się na twarzach dzieci i młodzieży z Zachodu.

  • Kultura Zachodu przesycona jest tematami przemocy, seksu, nihilizmu, śmierci i magii.

  • Wybierajmy książki terapeutyczne, bez grozy, mrocznych postaci i strachów, które śnią się po nocach dzieciom.

  • Głośne czytanie jest skuteczną metodą rehabilitacji dzieci z różnego typu deficytami rozwojowymi.

  • Nauczyciele przedszkoli, poloniści i bibliotekarze obserwują spadek czytania dzieciom przez rodziców przez co nie znają podstawowych bajek. Wyzwaniem staje się  zmotywowanie RODZICÓW do czytania dzieciom.



Opracowała: mgr  Tamara Dziurhaluk
Nauczyciel-bibliotekarz




Cała Polska czyta dzieciom - Tatuś dziecku czyta...


         W dniu 12 stycznia 2017r. w ramach Programu: Cała Polska czyta dzieciom, zaplanowaliśmy spotkanie pt."Tatuś dziecku czyta". Zaprosiliśmy Tatusiów, którzy mają zwyczaj czytać bajki swoim dzieciom. Z wielką przyjemnością uczniowie klas: pierwszej i drugich słuchali głośnego czytania bajek przez Pana Janusza Przychodzkiego oraz przez Pana Bartłomieja Blocha. Część bajki pięknie czytała też uczennina klasy II "b" Natalia Wawryka. Okazało się, że dzieci słuchały w wyjątkowym skupieniu czytających mężczyzn oraz swojej koleżanki. Dlatego zachęcamy wszystkich Ojców- Tatusiów do czytania swoim pociechom pouczającej i zabawnej lektury w domu, gdyż jest to bardzo wartościowo wspólnie spędzony czas.



TYDZIEŃ  INTEGRACJI  (21-25.11.2016 r.)


         W listopadzie "Tydzień integracji- koleżeństwo, przyjaźń" przygotowali uczniowie klasy II "b" z Panią Tamarą Dziurhaluk. Zamiarem organizatorów było aby ten tydzień był przyjemny, kolorowy i wesoły. Uczniowie integrowali się w czasie przerw międzylekcyjnych  poprzez : założenie stroju z muszką-kokardą w jednakowym kolorze każda klasa oraz wykonanie oryginalnego makijażu, narysowanie portretu swojego najlepszego kolegi/koleżanki wraz z życzeniami , poznanie siebie z dzieciństwa – "Galeria dzidziusiów", wspólny taniec z przyjacielem poprowadzony przez dziewczynki z klasy  II "b" przy współpracy uczennic z klasy V "a".  Wszystkie działania zostały sfotografowane, uczniowie mają piękne, kolorowe, zabawne zdjęcia na pamiątkę.



„Portret Pisarza”


         Dnia 17.11.2016 r. odbyła się prezentacja prac konkursowych „Portret Pisarza”. Uczestnicy oceniani byli przez dwuosobowe jury: Panią Dyrektor Martę Lutosławską  oraz Panią Tamarę Dziurhaluk bibliotekarkę, organizatorkę konkursu. Prace i prezentowanie ich było na tak wysokim poziomie, że podjęto decyzję o przyznaniu wszystkim uczestnikom wyróżnienia i drobnych nagród rzeczowych. Gratulujemy serdecznie uczestnikom :

Hannie Tracz , Oliwii Mierzejewskiej,   Emilii Tracz, Nicoli Zawadzkiej,  Roksanie Kucharskiej,  Wiktorii Bernagiewicz, Amelii Lutosławskiej,  Kai Longawie  i  Michałowi  Gajdzie.



Międzygminny Konkurs Poezji "O listopadowy liść Adamajtisa"


         W dniu 16 listopada 2016 r. odbył się Międzygminny Konkurs Poezji "O listopadowy liść Adamajtisa".
Naszą Szkołę reprezentowały uczennice :
1. w kategorii klas I-III  :  Karolina Zawadzka (kl.I), Zosia Kołtun (kl.III"a") oraz z klasy II "b" Natalia Wawryka, Wiktoria Adamczyk i Hania Prusak
2. w kategorii klas IV-VI : uczennice klasy IV "b" Emilka i Hania Tracz

         Wystąpienia naszych dziewczynek były piękne i emocjonalne. Jesteśmy z nich dumni i bardzo się cieszymy z postępów w umiejętnościach recytatorskich.
Gratulujemy wszystkim i bardzo się cieszymy z wyróżnienia jakie otrzymała Zosia Kołtun.




03.11.2016r.      
     
         Konkurs plastyczny „Moja ulubiona postać z bajki”  dla uczniów klas I-III został rozstrzygnięty. Udział wzięło 17 osób, wszyscy wykonali piękne prace. Jury wybrało zwycięzców :

I   m-ce  -
Emilka  Strychaniecka kl.III b
II  m-ce
Natalka Wawryka  kl.II b
III  m-ce
Klaudia  Przytocka kl. II a

Gratulujemy !!!

mgr Tamara Dziurhaluk
Nauczycielka bibliotekarka
Organizatorka konkursu




Szalejów Górny 19.10.2016 r.

Nowe  książki  w bibliotece !!!


         Dzięki wdrożeniu Programu Rozwoju Czytelnictwa, otrzymaliśmy pieniądze na zakup książek do biblioteki. Nasz księgozbiór wzbogacił się o ponad 300 pozycji.
         Oprócz tego otrzymaliśmy też dar od sponsora Pana Rubena Skrzypca
właściciela firmy Profiline z Szalejowa Górnego w postaci lektury „Baśniobór” cz.1  na kwotę 350 zł. za co serdecznie dziękujemy.


Zapraszam uczniów i pracowników szkoły do wypożyczania nowości.




Narodowe Czytanie 2016 r.-  "Quo vadis" H.Sienkiewicza


         Dnia 3 września 2016 r. jak co roku w naszym kraju,  zorganizowano Narodowe Czytanie pod patronatem Pary Prezydenckiej .  W gminie Kłodzko  to spotkanie odbyło się w Bibliotece Publicznej w Starym Wielisławiu. Organizatorką była Pani Mariola Huzar- Dyrektor Biblioteki Gminnej w Ołdrzychowicach Kł.  Gościem honorowym był Wójt Gminy Kłodzko Pan Stanisław Longawa.  Do wspólnego czytania zaproszeni  zostali  wszyscy uczniowie szkół, kadra pedagogiczna, rodzice, mieszkańcy wsi. W tym roku czytaliśmy „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza.
       
         Postanowiłam, że każdego roku przeczytam książkę polecaną podczas  Narodowego Czytania. Zawsze są to wartościowe pozycje polskiego dorobku prozatorskiego.  Dorośli z pewnością kiedyś już je przeczytali, jednak takie przypomnienie sobie tej wielkiej, polskiej literatury wzbogaca nas intelektualnie i duchowo od nowa. Przypominamy sobie jak Sienkiewicz umiał pięknie rozwijać narrację, tworzyć bogate osobowości, ciekawe akcje, pięknie opisywać  uczucia . Dla młodzieży jest to okazja do wzbogacenia wiedzy, słownictwa i pobudzenia wyobraźni.
       
         Zachęcam
czytajcie piękną, wielką polską literaturę.

                                                                                      mgr Tamara Dziurhaluk
Nauczyciel bibliotekarz




K I E R M A S Z      K S I Ą Ż K I     używanej

    
22  czerwca 2016 r.  (środa od 10.00 do 11.30)

książki sprzedajemy tanio, tak aby chętni mogli je kupić

               
Z A P R A S Z A M !!!

Organizatorka:  Tamara Dziurhaluk, n-l bibliotekarz




         Dnia 27 kwietnia 2016r. odbył się w Szkole Integracyjnej w Szalejowie Górnym po raz czwarty międzyszkolny konkurs recytatorski dla uczniów klas 0-III „Wiersze, które dzieci kochają”. Organizatorką konkursu, jak co roku, jest p.Tamara Dziurhaluk nauczycielka-bibliotekarka. W tegorocznej edycji w konkursie uczestniczyło 21 uczniów z 7 placówek gminy Kłodzko.  Dzieci pięknie recytowały, były odpowiednio ubrane, poziom był wysoki, dlatego wybór najlepszych nie był łatwy. Członkiem jury , oprócz nauczycielek, była p.Monika Fedak reprezentująca Bibliotekę Publiczną Gminy Kłodzko.

Zwycięzcy w kategorii dzieci z klas 0-I:  I m-ce Marika Kośćiółek  (Przedszkole w Bierkowicach),  II m-ce Natalia Wawryka (Szkoła Integracyjna w Szalejowie G.), III m-ce Karolina Zawadzka (Przedszkole w Szalejowie D.), wyróżnienie Zuzanna Maksymowicz (Przedszkole w Bierkowicach).

Zwycięzcy w kategorii uczniów klas II-III : I m-ce Patrycja Szajter (SI w Szalejowie G.), II m-ce Paweł Żwirełło (SP w Krosnowicach), III m-ce Rafał Czuczwara (SP w Ołdrzychowicach), wyróżnienie Antonina Burchard (SP w Krosnowicach).

Świetnie zaprezentowali się też przedstawiciele Niepublicznej Szkoły w Żelaźnie oraz Przedszkola Gminnego w Ołdrzychowicach.
Wszystkim uczestnikom gratulujemy i zapraszamy za rok.


mgr Tamara Dziurhauk
Szkoła Integracyjna w Szalejowie Górnym




Konkurs recytatorski - Wiersze, które dzieci kochają dla uczniów klas O-III, w naszej Szkole eliminacje odbędą się 20 kwietnia, natomiast etap międzyszkolny odbędzie się w dniu 27 kwietnia 2016r.

Zapraszam




Wieczornica z Andersenem


         W imieniu  Biblioteki Publicznej Gminy Kłodzko zapraszam uczniów naszej Szkoły na Wieczornicę z Andersenem i Królową Śniegu, która odbędzie się w dniu 22 kwietnia 2016r. od godz.16-ej w pałacu w Żelaźnie. Honorowy patronat nad imprezą objął Wójt Gminy Kłodzko Stanisław Longawa.
         Uczniowie zachęcani są do zgłoszenia swojego udziału w konkursie „Mam talent” (śpiew, taniec, recytacja, zdolności manualne, gra aktorska itp. max 3 min dla uczestnika), który będzie przeprowadzony w czasie wieczornicy. Każdy z uczestników otrzyma nagrodę o tej samej wartości. Będą też wystawione i ocenione prace konkursowe- A-3 „Zamknięty obieg surowców w gminie Kłodzko z wybranym bohaterem baśni Andersena”. Nagrodzone zostaną 3 prace książkami o wartości  150 zł każda.
         Zapraszamy Rodziców do przybycia ze swoimi dziećmi na wieczornicę. Program zapowiada się jak zawsze bardzo ciekawie (parada postaci bajkowych, prezentacje „Mam talent”, spektakl teatralny „Królowa Śniegu”, warsztaty teatralne, ponownie prezentacje „Mam talent”, magiczny skarbiec: kiermasz bajek, malowanie twarzy, hinduski podróżnik, spotkanie z pisarką, pracownia drewnianych mieczy, masek…)
         Zgłoszenia do udziału w wieczornicy oraz konkursach w filiach Biblioteki Publicznej. Można też przekazać kartę zgłoszenia lub informację o zamiarze przybycia do Żelazna w bibliotece szkolnej.

                                                                                                                                                                 Tamara Dziurhaluk
n-l bibliotekarz




Tamara  Dziurhaluk  nauczyciel-bibliotekarz poleca:

T E L E O G Ł U P I A N I E Michaela Desmurget`a


      Autor książki jest doktorem neurobiologii. Kształcił się na kilku największych amerykańskich uczelniach, obecnie piastuje stanowisko dyrektora naukowego we francuskim Narodowym Instytucie Zdrowia i Badań Medycznych (INSERM). Dokonał naukowego rozpoznania tematu: wpływ telewizji na nasze życie, rozwój dzieci, postawy społeczne, stan emocjonalny itp. Oto kilka wniosków:

  • Oglądanie TV przez małe dzieci drastycznie zubaża ich słownictwo, jeśli oglądało TV zanim skończyło rok ryzyko opóźnienia w rozwoju mowy zwiększa się sześciokrotnie.

  • Ogranicza ilość i jakość interakcji rodzic-dziecko, kluczowych dla rozwoju inteligencji i mowy.

  • TV w pokoju dziecka zwiększa progresywnie ilość czasu przeznaczonego na jej oglądanie- 70%-80%  tego czasu jest pozbawiona jakiejkolwiek aktywności poza podjadaniem, najczęściej niezdrowych przekąsek.

  • Początkowo oglądanie TV nie jest efektem żądań dziecka lecz presji rodzicielskiej.

  • Rodzice najczęściej tłumaczą swoje dzieci, że one wcale nie poświęcają zbyt dużo czasu na oglądanie TV.

  • Potęguje problemy z czytaniem, sprzyja wtórnemu analfabetyzmowi.

  • Kiedy dziecko traci zdolność posługiwania się słowami, zagrożone są wszystkie obszary życia zawodowego, komunikowania się i możliwości poznawczych. Jeśli nie potrafi czegoś wytłumaczyć przechodzi do bicia. Nikt nie zatrudni pracownika, który nie potrafi napisać listu motywacyjnego lub popełnia błędy ortograficzne.

  • Wyniki testów od 20 lat pokazują obniżenie poziomu w zakresie ortografii, czytania ze zrozumieniem, umiejętności matematycznych i logicznego myślenia.

  • TV jest źródłem lenistwa, jest złodziejem czasu, stanowi przyczynę izolacji społecznej.

  • Tzw. telewizja w tle włączony odbiornik gdy małe dziecko się bawi, zaburza jego zdolność koncentracji. Takie dzieci mają problemy z nauką i skupieniem uwagi w wieku 10-12 lat.

  • Notoryczne bombardowanie od dziecka różnymi reklamami kształtuje myślenie konsumpcyjne na przyszłość- człowiek „telewizyjny” ma kupować wszystko to co poznawał przez lata poprzez reklamę.

  • Deficyty rozwoju mózgu powstałe w dzieciństwie przez oglądanie TV są nieodwracalne.

  • Oglądanie TV zwiększa skalę uzależnień- nikotynizmem, alkoholizmem, seksoholizmem, zakupoholizmem itd.   Czy zauważyłeś ?  -  Leonardo di Caprio pali papierosy w każdym filmie, bohaterowie filmów bardzo często sięgają po drinka- nigdy nie są pijani, wsiadają za kierownicę, idą do pracy... Rozwiązłość seksualna przedstawiana jest jako norma społeczna- nie pokazuje się ile przynosi to krzywdy dzieciom czy dorosłym.

  • Oglądanie przemocy rodzi u jednych agresję u innych lęk, strach, koszmary senne, depresję.

  • Młodzież „telewizyjna” straciła chęć do czytania, zdobywania wiedzy, przebywania na świeżym powietrzu.


                                                                
Zachęcam do przeczytania tej mądrej i bardzo ciekawej książki.



Z podróżnikiem p. B.Grabowskim poznajemy Peru.

         Dnia 01.03.2016r. w naszej szkole odbyło się spotkanie z podróżnikiem panem Bolesławem Grabowskim, który został zaproszony przez bibliotekarkę panią Tamarę Dziurhaluk. Pan Grabowski opowiadał dzieciom o Peru- jego atrakcjach turystycznych, położeniu geograficznym, życiu mieszkańców.
         Uczniowie z zainteresowaniem oglądali pamiątki - tradycyjne stroje męskie i kobiece, zabawki dziecięce, maczety do torowania sobie drogi w dżungli (były stępione dla bezpieczeństwa), wysuszoną piranię. Zobaczyliśmy mnóstwo zdjęć ukazujących piękno dżungli  Amazońskiej , najdłuższą rzekę świata Amazonkę, szkołę peruwiańską, stroje uczniów i uczennic, domy wybudowane na palach w miejscach gdzie Amazonka w czasie deszczów podnosi się o kilkanaście metrów każdego roku, świątynię Słońca oraz kamienne miasta wybudowane w Andach na wysokości powyżej 2000 metrów n.p.m.- Machu Picchu i Cuzco.

Dowiedzieliśmy się, że

  • Indianie malują twarze i ciała różnokolorowymi maściami w celu odstraszania komarów,

  • w dżungli  codziennie pada deszcz przez około godzinę, a temperatury przekraczają 45 stopni Celsjusza, co powoduje niezwykle szybki wzrost roślinności, np. po 3 dniach od przejścia przez dżunglę z maczetą, którą toruje się drogę, trzeba od nowa torować sobie drogę powrotną, bo niedawno wycięta już zarosła

  • lalki- zabawki to kobiety z noszonymi na rękach i plecach dziećmi, inaczej niż to jest w świecie zachodnim, gdzie Barbi wygląda jak modelka i nie posiada dzieci- odzwierciedla to różnice społeczne między naszymi światami

  • na jeziorze Titicaca jest wiele maleńkich, sztucznie zrobionych wysepek, na których mieszkańcy budują nietrwałe domy z trzciny. Kobiety zarabiają na sprzedawaniu turystom samodzielnie wykonanych pamiątek, dbają o wyżywienie swoich rodzin, są aktywne towarzysko- rozmawiają z sąsiadkami, natomiast mężczyźni leniuchują- nie pracują, najczęściej leżą sobie w swoich chatach.

  • dzieci wychowywane są przez rodziców, mniejsze „kangurowane” przez matki, spędzają wiele czasu na powietrzu, nie mają komputerów, prawie  nie dochodzi tam do rozpadu rodzin i nieznane są takie pojęcia jak: problemy emocjonalne, zaburzenia osobowości czy niedostosowanie społeczne

  • Amazonka w miejscu swojego ujścia do Atlantyku ma aż około 120 km szerokości


         Spotkanie było bardzo ciekawe, zapamiętaliśmy z niego wiele różnych informacji i ciekawostek.

Tekst i zdjęcia:  Tamara Dziurhaluk

     


F e r i e   z   k s i ą ż k ą  !!!


         Zapraszam uczniów naszej Szkoły do odwiedzania w czasie ferii bibliotek publicznych na terenie gminy Kłodzko.
         Codziennie będą organizowane warsztaty czytelnicze,artystyczne,  integracyjne , a dnia 12.02.2016 r. od godz. 15.00  w Starym Wielisławiu spotkanie pod hasłem „Zakochaj się w książce”


Program jest zamieszczony na stronie Biblioteki Publicznej w Ołdrzychowicach Kłodzkich.

01.02.2016r,  n-l bibliotekarz T.Dziurhaluk


Otwórz -   10   najbardziej niezdrowych produktów spożywczych   -

Drodzy Rodzice - nie trujcie tym Waszych dzieci !!!

Otwórz -   co  na  zdrowie  ?




         W dniu 13.11.2015r. uczestniczyliśmy w międzygminnym konkursie recytatorskim poezji patriotycznej- wiersze o Polsce "O listopadowy liść Adamajtisa". Udział wzięło 52 dzieci ze szkół podstawowych. Naszą szkołę reprezentowali: Paulina Grępka (kl.VI), Mikołaj Korniów i Kuba Syper (k.IV b), Hania Tracz (kl.III b),Patrycja Szajter (kl.II a), Natalia Wawryka i Wiktoria Adamczyk (kl.I b). Nasi uczniowie pięknie recytowali wybrane wiersze, oddali nastrój i uczucia. Godnie reprezentowali Szkołę.
Dziękujemy im i gorąco gratulujemy.






09.11.2015r.

Otrzymaliśmy wyróżnienie i podziękowanie za wykonanie gazetki pt."Kresowianie"
.

Gratulujemy i dziękujemy naszym uczniom Piotrkowi i Karolowi
.






         Konkurs  recytatorski: "O listopadowy liść Adamajtisa - wiersze o Polsce", organizowany przez Bibliotekę Gminy Kłodzko w Ołdrzychowicach odbędzie się dnia 13.11.2015 r. w hotelu Metro w Boguszynie. Zapraszamy wszystkich uczniów naszej Szkoły do wzięcia udziału w wewnętrznym konkursie, podczas którego wyłonimy 4-osobową grupę, która będzie reprezentowała Szkołę w konkursie międzyszkolnym. Konkurs wewnętrzny odbędzie się w piątek 6.11.2015r.

24.11.2015 r. n-l bibliotekarz Tamara Dziurhaluk





         Uczniowie klasy IV "a" Karol Kozak i Piotr Hasiak  wykonali gazetkę pt. "KRESOWIANIE", która została wystawiona w Gimnazjum Gminnym im. Wł.Reymonta w Kłodzku w dniu 24.10.2015r. podczas dorocznego spotkania Kresowian, organizowanego przez władze Gminy Kłodzko. Prace zostały wykonane pod nadzorem i przy wsparciu nauczycieli: p.Tamary Dziurhaluk i p.Michała Fabijańskiego.
Dziękujemy chłopcom za ich pracę i zaangażowanie.






Konkurs został rozstrzygnięty:

W grupie klas I-II :   I m-ce Tosia Rogóż,   II m-ce ex aequo  Hania Prusak i Emilka Strychaniecka,  III m-ce Natalia Wawryka
   
w klasach III-IV :  I m-ce  Mikołaj Dąbrowski,  II m-ce ex aequo Daria Godek  i Sebastian  Skrobich

                 Gratulujemy  i  zapraszamy do udziału w kolejnych konkursach             ( 23.10.2015r.)






Biblioteka  szkolna  ogłasza konkurs plastyczny na

PROJEKT  OKŁADKI  DO  WYBRANEJ   KSIĄŻKI

* uczestnicy: uczniowie klas I-II,  III-IV
* termin składania prac:  9 października 2015r.
* format kartki: A4,  technika dowolna

Prace będą ocenione (do 16.10.2015r.) przez jury, którego przewodniczącym będzie p.Michał Fabijański

organizatorka: mgr Tamara Dziurhaluk




C A Ł A     P O L S K A      C Z Y T A     D Z I E C I O M


              Po co taka akcja?   Dlaczego ciągle słyszymy zachęty : Rodzice,  czytajcie swoim dzieciom !!!
              My rodzice i  nauczyciele chcemy wychować dzieci na wartościowych, szczęśliwych, pracowitych, samodzielnych, ciekawych   i życzliwych ludzi. Chcemy widzieć ich rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny. Jak to osiągnąć? Okazuje się, że nie trzeba do tego wymyślać skomplikowanych systemów dydaktycznych ani korzystać z drogiego sprzętu elektronicznego. Wystarczy jedna prosta czynność :  
czytanie !!!  
              Zacząć należy od najwcześniejszego dzieciństwa, kiedy wydaje się nam, że dziecko jeszcze nie widzi i nie rozumie słów. Właśnie wtedy, kiedy mama, babcia, tata, dziadek lub inny opiekun czyta maluszkowi ciepłym głosem przytulając go jednocześnie, dziecko czuje się szczęśliwe, bezpieczne, zadowolone. Bardzo lubi te chwile, a czytanie kojarzy z najcudowniejszymi momentami swojego życia. Zacieśniają się więzi uczuciowe pomiędzy dzieckiem a dorosłym, książka staje się przyjacielem a nie karą. Dziecko będzie zawsze sięgało po książkę z przyjemnością. Wystarczy czytać 15-20 minut, ale należy robić to codziennie. To naprawdę niewielki wysiłek w stosunku do ogromnych korzyści jakie to przyniesie w przyszłości naszemu dziecku i mam- rodzicom.
              Jeśli mówisz: nie mam czasu, kiedy mam to robić? Pomyśl uczciwie ile czasu poświęcasz na oglądanie programów telewizyjnych. Wszyscy mamy 24 godziny na dobę. Wygospodarujmy choćby te 15 minut dziennie na czytanie dziecku na głos. To ogromna inwestycja w rozwój naszych dzieci.

23.09.2015r.
mgr Tamara Dziurhaluk
nauczyciel-bibliotekarz



Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego